DANA LORENZ

Re-Writing Pictures: Muna
HD Videoprojection & Soundinstallation | 22 min. | with Muna Mussie | 2017 (work in progress)
"Muna" ist ein Portrait, eine Referenz, eine Befreiung, ein Re-Enactment, eine naive Andeutung, ein sensibles Thema, eine Provokation, ein fehlendes Narrativ, ein female Gaze . . .

Die Arbeit ist eine filmische Antwort auf die prägnante Szene "Una favola a Budelli (Die Fabel vom einsamen Kind)" aus dem Film "Die rote Wüste" von Michelangelo Antonioni (Ravenna, 1964), in der die Protagonistin Giuliana ihrem Sohn eine Fabel erzählt.

"Once there was a girl on an island. She was bored with grownups, who scared her. She didn't like boys, all pretending to be grownups. So, she was always alone, among the cormorants, the seagulls... and wild rabbits. She had found a little isolated beach... where the sea was transparent… and the sand pink […] " (Zitat aus der Filmszene)

Während das junge Mädchen im Film von Antonioni keinen eigenen Namen hat und eine exotisierte, sexualisierte Darstellung auf einer einsamen Insel verkörpert, blickt Muna unaufhaltsam in den Betrachter*innen-Raum zurück.
So werden der (weiße) männliche Blick als auch unsere eigenen eurozentristischen (Medien)Bilder und Assoziationen, die immer Projektionsflächen sind, entlarvt. Es ist ein Versuch, das "girl" aus ihrer filmischen Festschreibung herauszulösen.
Die schwelende Soundcollage macht einen eigenen Gedankenraum auf, jenseits von Bild und Sprache – warme Klänge werden durch dauerhafte Überlagerungen zu dumpfem Grollen oder Erschütterungen, schweren Flügelschlägen oder tinitusartigen Signalen.



"Muna" is a portrait, a reference, a liberation, a re-enactment, a naive hint, a sensitive subject, a provocation, a missing narrative, a female gaze …

The work is a cinematic response to the pithy scene "Una favola a Budelli (The Fable of the Lonesome Child)" from the film "The Red Desert" by Michelangelo Antonioni (Ravenna, 1964), in which Guiliana, the protagonist tells her son a fable:

"Once there was a girl on an island. She was bored with grownups, who scared her. She didn't like boys, all pretending to be grownups. So, she was always alone, among the cormorants, the seagulls... and wild rabbits. She had found a little isolated beach... where the sea was transparent… and the sand pink […] " (Quotation of the film scene)

Whereas the young girl in Antonioni´s film does not have a name for her own and embodies an exotified and sexualized presentation on a lonley island, Muna gazes back inexorably into the observer´s space.
Thus, the (white) male gaze, as well as our own Eurocentric (media)images and associations – which are always surfaces for projection – are unmasked. It is an attempt to liberate the "girl" from her cinematic definition.
The smoldering sound collage opens up a seperate space for thought beyond image and language: through constant overlapping, warm sounds become dull rumbles or vibrations, heavy flapping or wings or tinitus-like signals.